En busschaufför, en busschaufför...

..det e' en man med glatt humör. Eller?

Under min gymnasietid kom jag fram till många saker. (Utvecklande tid det var..)
En av dessa saker var att man bör hälsa på busschaufförer.
Inte tusan går du väl til frisören och bara dimper ner i frisörstolen och räknar med att han/hon gör sitt jobb?
För mig blev det en självklarighet att säga "hej" eller "godmorgon" när jag knatade på bussen.
På den vägen är det. I 97% av fallen hälsar jag alltid på den busschaufför som ska köra mig. Huruvida det sedan är normalt att majoriteten busschaufförer som kör de kringående linjerna här hälsar när de ser mig på stan, är en annan femma.

Vad jag dock reagerat på väldigt starkt nu på sistone är de mindre glada buss (och vagn-) chaufförerna. När jag knatar på vagnen, trött som en gnu, på väg hem från skolan och ska köpa en enkelbiljett, eller när jag åker buss hem till någon annan och kliver på, som brukligt längst fram så slänger jag per automatik ur mig ett hej, och till och med ett leende ibland - men VAD får jag tillbaka? Varken, eller!

Har senaste tiden stött på en stor procent supergriniga och trötta yrkesförare som verkar önska att människor helst gick under jorden.
Tillhör inte yrken som busschaufför, vagnförare, biljettkontrollant osv servicebranschen?
I min hjärna gör de det.
När jag jobbar (i servicebranschen) har jag svårt att se mig själv ha en "dålig dag" utåt sett. Trött, bakfull, sjuk eller på dåligt humör - gästen får väl alltid ett "hej" eller leende i alla fall?


Nåja - jag får hoppas att solen börjar titta fram snart igen - det brukar få de flesta på bättre humör!


Kommentarer:
Postat av: Addi

Jag känner precis som du va gäller chaffisarna :)
Jag kan inte låta bli att säga hej eller godmorgon, för jag tycker det hör till vanligt folkvett typ. Men det är ett par stycken utav dom som liksom inte ens rör en min. Kanske dags att typ byta jobb eller pensionera sig då.

Postat av: Paulina

Alla är inte som du och jag Addi ;-)

2006-02-02 @ 17:35:54
URL: http://paulina.blogg.se
Postat av: Asgeirhelena

I like your website. Its web design is very cool and looks a Web Design Expert work. Regards,

2008-10-14 @ 11:22:12
URL: http://asgeirhelena.20six.nl

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits