Recept: Hurtbullar.

Jag tror aldrig jag sett nåt recept på hurtbullar, så därför delar jag med mig av mina alldeles egna smarriga hurtbullar:


Hurtbullar - cirka 35 små (alltid godare med fler och små ...).

Bulldeg:
25 g jäst
60 g smör (går nog med 50 också om jag tänker efter...)
2 dl vatten (eller mjölk om man har det hemma..)
0,25 dl socker
0,25 tsk salt
4 dl vetemjöl
2,5 dl fint rågmjöl

Fyllning:
75 g tempererat smör
2 stora skedar trögflytande honung
2 msk kanel
0,5 msk kakao
1 banan

Actionplan.

Smula jästen i en bunke.
Smält under tiden smöret i en kastrull - när det är smält tillsätter du vatten och värmer/låter svalna till 37grader.
Häll degspadet över jästen och rör om tills denna smälter.

Tillsätt socker och salt och nästan allt mjöl.
Knåda!

Låt degen stå täckt i 25 minuter (eller 20 om den står varmt.. gamla hemkunskapsknepet från mellanstadiet ni vet...).

Medans degen jäser:
Gojsa ihop fyllningen - bananen ska vara helt nermosad.

Ta sedan upp degen och dela i 2 delar.

Arbeta ut delarna med litegrann mjöl.
Kavla ut till avlånga kakor.

Smeta på fyllningsgoffan och rulla ihop till en lång fin rulle.

Dela i så tjocka bitar du tycker är gott.
Ställ bullarna med snittytan uppåt på lite bakplåtspapper eller i bullformar.

Låt dem jäsa i ytterligare en halvtimme.

Pensla med ägg om du vill.
Annars slänger du bara in dem i ugnen på 250grader, i cirkus 5-7 minuter beroende på hur din ugn värmer.

Ta ut, täck över.
Håll dig i kragen med att äta tills bullarna är ljumna!




Smaklig bullfest!





Ps. Bullarna är inte speciellt bildsköna då fyllningsgoffan har en tendens att rinna ur, men de smakar underbart och är jämförelsevis mot traditionella kanelbullar ganska nyttiga. ...Ganska.

Kommentarer:
Postat av: Herr L

Vad jobbigt det här låter?
Kan man göra det här i micron sen?
Jag har ingen ugn nämligen...

2006-09-01 @ 02:59:44
Postat av: Henrik

Bullarna låter goda, men blanda i lite majonnäs också så blir de riktigt goda!

Postat av: Mr. Gurt

Alla som äter pingviner är himla mysko!

2007-10-31 @ 10:38:48
Postat av: Andreas

Det verkar smaskigt..... men var är den skivade gurkan?

2007-10-31 @ 12:30:35

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits